Concentratieproblemen

Wanneer een medeleerling met zijn balpen speelt, ben je meteen afgeleid. Een knipperend licht zorgt ervoor dat je je focus kwijt bent. Wanneer je aan je bureau zit, begin je snel weg te dromen, of zit je te prutsen. Je vindt het heel lastig om te blijven luisteren en het lukt moeilijk om instructies te volgen. Je vergeet afspraken en raakt dingen kwijt. Je bent soms hyperactief en impulsief waardoor je anderen stoort. Problemen met focus en concentratie kunnen grote gevolgen hebben op je schoolcarrière. 

Wij hebben in SASK al een aantal afspraken, die voor iedereen gelden (basiszorg), en die jou zeker al vooruit kunnen helpen. Enkele voorbeelden:

  • Digitale schoolagenda met gedetailleerde info omtrent taken en toetsen.
  • Een duidelijke lesopbouw, korte instructiemomenten.
  • Auti-vriendelijke vraagstelling (duidelijke eenduidige vragen) en heldere instructie. 
  • Aanbod avondstudie. 
  • Leerling mag een koptelefoon (noise cancelling)/oordopjes gebruiken in de klas.
  • De leerlingen kunnen tussen de middag deelnemen aan de free sport, voetballen, pingpongen, basketten … Er zijn ook naschoolse activiteiten: zwemmen, voetballen …
  • We hebben een gevarieerd en gezond aanbod in het schoolrestaurant, met een saladbar. We hebben geen frisdranken op school. 

In overleg met jou, de leerkrachten, je ouders en het zorgteam (soms met CLB en externe partners) kunnen we ook volgende maatregelen nemen. Deze maatregelen zijn individueel op maat en worden ook geëvalueerd en desnoods bijgestuurd. Indien deze maatregelen niet volstaan, helpen we om verder (externe) hulp te zoeken. 

  • Een prikkelarme plaats in de klas (vooraan, of achteraan, alleen …) en tijdens de proefwerken.
  • Nabijheid van de leerkracht die je bij de les houdt.
  • Afspraken i.v.m. materiaal, bv. beperkt aantal balpennen.
  • Ingevulde cursus voorzien.
  • Markeren van kernwoorden. 
  • Verduidelijking van de instructie. 
  • Studiebegeleiding i.f.v. een goede organisatie en planning.