Zou jij ook graag eens les volgen in een andere school in Europa? Zie je het zitten om dan in een gastgezin te logeren? Dan kan dat in SASK, dankzij het Erasmusplus-programma van de Europese Unie.
Ons project
In het schooljaar 2021-2022 heeft SASK Erasmus Accreditatie ontvangen voor een KA1-project. Dit wil zeggen dat de school gedurende 5 jaar 3 keer een groep leerlingen mag uitsturen naar een ander land in de Europese Unie.
Onze partnerscholen zijn:
- Nova Gymnasium Simrishamn (Zweden);
- Äänekosken Lukio (Finland);
- Közgazdasági Politechnikum (Hongarije);
- Collège du Verdon, Castellane (Frankrijk).
Selectieprocedure
Dit schooljaar mogen uit onze 3e graad 10 leerlingen mee naar Simrishamn (Zweden), 11 leerlingen naar Äänekoski (Finland), 11 leerlingen naar Boedapest (Hongarije) en uit onze 1e en 2e graad 12 leerlingen naar Castellane (Frankrijk). De leerlingen werden al geselecteerd vorig schooljaar (2022-2023).
De leerlingen van de 3e graad moesten op een originele manier zichzelf voorstellen en motiveren waarom zij een selectie verdienden. De leerlingen van de 1e graad moesten op een creatieve manier iets maken met afval en zichzelf voorstellen. Op basis van alle inzendingen werd een shortlist samengesteld. Alle leerlingen op de shortlist werden vervolgens uitgenodigd voor een interview met 3 leerkrachten.
Het schoolrapport van een leerling speelt op geen enkele manier een rol in de selectieprocedure. Het zijn vooral de motivatie en het engagement van de leerling die belangrijk zijn, want zo’n uitwisseling is niet zomaar alleen les volgen in het buitenland, je neemt actief deel aan een heus internationaal project!
Verleg je grenzen!
Tijdens en in aanloop naar de Erasmusuitwisseling moeten leerlingen een project voorbereiden.
- Project Finland: klimaat en milieu
- Project Castellane: biodiversiteit en sport
- Project Boedapest: Gemeenschappelijke geschiedenis
- Project Simrishamn: Sociale inclusie
In alle projecten zitten de strategische pijlers van de Europese Commissie verwerkt: democratie & burgerschap, klimaat, ICT en sociale inclusie. Afhankelijk van het project moeten de leerlingen debatteren over actuele onderwerpen, presentaties geven, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren, lessen bijwonen, rondleidingen organiseren en dat allemaal in het Engels of Frans. Ze moeten daarvoor samenwerken met leerlingen die ze daarvoor niet kenden. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de verspreiding van het project op school.
De Erasmusleerlingen verleggen op meerdere vlakken hun grenzen: ze leren zich actief uit te drukken in een vreemde taal, leren spreken voor een onbekend publiek (zowel in de buitenlandse school als in SASK), ze leren meningen respecteren en argumenten opbouwen en ze leren meedraaien in een buitenlands gezin.
Volg het huidige project op https://www.instagram.com/erasmussask/